Verbeter je gezondheid door te wandelen

wandelen gezondheid

Verbeter je gezondheid door te wandelen

Dat we gezonder worden door meer te bewegen, dat weten we allemaal. Maar hoe kun jij je gezondheid verbeteren door te wandelen? Woon je in de stad, dan is een wandeling wellicht goed voor de beweging, maar de uitlaatgassen wordt je niet gezonder van. Ga bijvoorbeeld eens naar een park of een bos, bomen geven je zuurstof en daardoor ontspan je veel meer. Bovendien is het ook goed voor vet op heupen wegtrainen.

Therapie in het bos?

Er zijn 2 manieren om je gezondheid te verbeteren wanneer je gaat wandelen. Passief en actief, wanneer je bijvoorbeeld gaat wandelen op een locatie waar nauwelijks of geen luchtvervuiling is, werk je passief aan je gezondheid. Ook als je ervoor zorgt dat je lichaam op een normale temperatuur blijft door middel van airco en verwarming werk je passief aan je gezondheid.

Wanneer je spontaan besluit om bijvoorbeeld naar het bos te gaan, dan zet je daar al je zintuigen op en werk je actief aan je gezondheid. Ga bijvoorbeeld eens mediteren op een veldje in het bos, je zult merken dat je zintuigen intensief gebruikt worden, en je komt natuurlijk helemaal tot rust. Dit zijn 2 manieren van bos therapie, het levert je versterking van het immuunsysteem op, je bent meer ontspannen, ervaart minder stress, je bloeddruk daalt en creƫert een algeheel gevoel van welzijn.

Waarvoor is wandelen allemaal goed?

We weten dus dat wandelen de gezondheid verbeterd, maar wat verbeterd het dan precies? Wanneer je iedere dag een half uurtje wandelt, worden onder andere je hart en longen sterker. Je krijgt sterkere botten en spieren, het verbeterd je geheugen en je humeur. Daarnaast verlies je natuurlijk ook gewicht als je iedere dag intensief een half uurtje wandelt. Toch is het niet verstandig om meteen een half uur te gaan wandelen als je lichaam dat niet gewend is. Het beste is om een wandelritme op te bouwen. Als je iedere dag een aantal minuten extra wandelt tot je een half uur kunt wandelen zonder dat je daar veel last van krijgt, dan heb je het juiste wandelritme opgebouwd.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *